Detta är
Jantelagen:
- Du skall icke tro att du är något.
- Du skall icke tro att du är lika god som vi.
- Du skall icke tro att du är klokare än vi.
- Du skall icke inbilla dig att du är bättre än vi.
- Du skall icke tro att du vet mer än vi.
- Du skall icke tro att du är förmer än vi.
- Du skall icke tro att du duger något till.
- Du skall icke skratta åt oss.
- Du skall icke tro att någon bryr sig om dig.
- Du skall icke tro att du kan lära oss något.
En sen vårdag
1944 sände författaren Aksel Sandemose ett brev till sin gamle vän Eyvind
Johnson. Brevet berättar om svåra skaparvåndor och om en lycklig händelse som
länge varit efterlängtad. På kuvertets baksida finns den noga daterade
födelseannonsen införd: ”Boken ble ferdig den 29.5.44 klokken23.45. Det
tok 5 år og aldri i evighet skal jeg begynne forfra på den igjen.”
Den bok som
denna majnatt under andra världskriget äntligen blev färdig döptes till ”Det
gångna är en dröm”. Den framstår som en höjdpunkt i Sandemoses diktning
tillsammans med ”En flykting korsar sitt spår” och ”Varulven”. Dessa tre
centrala verk har alla direkta samband med häftiga uppbrott i diktarenas liv,
bokstavliga gränsöverskridanden och radikala klimatombyten. Det var sålunda
först efter sin emigration till Norge 1930 som den ursprungligen danske
författare Aksel Sandemose kunde bryta igenom sina hämningars fördämningar
med ” En flykting korsar sitt spår”. Det
var först sedan han flytt från det ockuperade Norge till det fria Sverige som
han kunde skriva färdig ”Det gångna är en dröm”. Och inte förrän den landsflyktige efter
kriget kunde återvända till Norge, fick han krafter att förverkliga det
märkliga romanbygge, som blev hans sista : ”Varulven”.
*
Nykobing
Mors, staden Jante i Aksel Sandemoses diktning ligger vid Limfjorden i
nordvästra Jylland och är för oss mest känd för sina Limfjordsostron och
musslor.
I våra dagar
har Nykobing ungefär 12000 invånare och är en liten köpmannaidyll, vars hamn om
sommaren fylls av segelbåtar och lustyachter och vars stränder invaderas av
turister under klarblå sommarhimmel.
Men samma
himmel har ofta färgats av brandrök. Inte mindre än sju gånger under
16-1700-talen har storbränder hotat att utplåna staden. Och under 30-åriga
kriget hemsöktes den av såväl svenska som kejserliga trupper.
I Nykobings
olyckskröninka kan även författaren Aksel Sandemose sägas ha inskrivit sig som
en slags exklusiv naturkatastrof. Han föddes den 19 mars 1899. Enligt egen
uppgift sökte Aksel redan som fyraåring sätta eld på sitt barndomshem. I
överförd mening skulle han hela sitt liv framstå som en av den nordiska
litteraturens främsta pyromaner och orosandar,
Aksels mor –
med Norge som ursprungligt fosterland – var en okuvlig vardagshjältinna, fåmäld
och innerlig. Hon födde nio barn i äktenskapet med Jörgen Nielsen, som var
auktoritativ och envis. Han avgav i ungdomen två heliga löften; att aldrig
smaka sprit och att alltid sköta sitt arbete. Han blev den fanatiske
nykterhetskämpen och den urverkspunktlige hantverkaren. Öppet erkände Sandemose
aldrig något fadershat – men indirekt. Fadersgestalten i hans stora romaner
framställs negativt, allra värst i Erling Viks, huvudpersonen i ”Varulven”,
infernaliska faderssignalement: en halt lappskräddare som överhuvud för en
släkt av råttor, en invalid som stinker av brännvin och livsnederlag.
I sina
böcker angriper Sandemose hemstaden Jante. ”En flykting korsar sitt spår” blev
en fruktansvärd uppgörelse med detta Jante – inpyrt av fördomar, hyckleri och
avundsjuka, ockuperad av Dumheten, vaktad av Jantelagen. Jante blir
fördömelsens stamort på jorden.
Men i
diktarens långa minnesperspektiv sköljs ibland bitterheten bort och staden
stiger nytvättad upp ur badet. Så blir Nyköbing en motsatsernas stad, beskriven
med både avsky och längtan. Femtioårig bekänner Sandemose i Morsö Folkeblad:
”Mitt djupa hat blev den negativa måttstock som visar hur stor min kärlek måste
ha varit,”
Alkoholismens
gåta kom att uppta Sandemose under hela hans liv. Han erkände gärna att hans
kunskap i ämnet bottnade i farliga självstudier. Sålunda var Aksel genast efter
konfirmationen på väg att bli ungdomsalkoholist. Föräldrarna tycks ha varslat
faran och hjälpte in den studiebegåvade sonen vid Staby vinterlärarseminarium.
Utbildningen varade tre kvarts år och efter examen skulle eleverna placeras ut
på bondgårdar för att undervisa. Staby, betydde för Sandemose den första
kontakten med Strindberg, som skulle påverka hans diktning oerhört mycket.
Efter examen
gick dock Axel till sjöss, vantrivdes och rymde en mörk oktobernatt, när båten låg i hamn på
Newfoundlands nordkust. Efter många strapatser nådde han skogshuggarläger, där
han arbetade några månader. Man vet inte mycket om vad han upplevde under denna
tid och i Aksels minne kom flykten och
händelserna kring denna att så småningom anta mytiska proportioner. Han kom att
– som diktare och människa – mytologisera sitt liv och sin värld. I den djungel
av rykten som frodades kring honom, visste ett av de mest livskraftiga att
berätta att han i denna sin hemlighetsfulla ungdom blivit dråpare.
*
Återkommen
till Danmark kämpade Sandemose hela 20-talet för att bli erkänd författare.
Många refuserde romaner och noveller höll på att knäcka honom. Han fick i alla
fall sex böcker publicerade, i vilka han ängsligt och trevande kretsar kring
den svåra barndomsuppgörelsen. Det psykiska och moraliska modet att ta itu med
denna, fick han först när han 1930 emigrerat till Norge och i samma veva gjorde
bekantskap med psykoanalysen, som frigjorde känslor och tankar han dittills
tystat eller förträngt. Karaktäristiskt är, att Espen Arnakkes stora monolog i
”En flykting korsar sitt spår” börjar: ”Nu vill jag berätta allt….”
Man skulle
kunna uppdela Sandemoses produktion i mer underhållsbetonade romaner, där
äventyrshjälten kommer till tals och sådana djupsyftande diktverk där
självrannsakaren står i centrum.
Det måste
dock samtidigt betonas att gränsen mellan dessa olika genrer är nästan omöjlig
att dra. ”Äventyrshjältens” utåtriktade handlingsromaner avslöjar vid närmare
studium ofta ett varsamt insmugglat problemmönster, samtidigt som
”självrannsakarens” intensivt inåtgående självanalyser nästan alltid blir sekunderade
av en mystifierande kriminalintrig.
*
Mer än någon
annan i modern nordisk prosa har Sandemose gjort sig till sina böckers främste
hjälte och hela hans diktning formar sig till ett jagdrama av Strindbergsk
intensitet. Det är knappast någon överdrift att påstå, att den sökande,
upproriske, grubblande och befriande
Aksel Sandemose hela livet – fram till sin död 1965 – skrev på en och samma
bok: boken om Aksel Sandemose.
Smålandsposten den 25 mars
Smålandsposten den 25 mars
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar